Formula 1 VPN-Suomi

Munuaisia ja syöpiä

10.05.2015, Jullu

Pari viikkoa on vierähtänyt taas harjoitteluisssa ihan huomaamatta. Enää viikko jäljellä ja sit mulla alkaa loma. Ja mikä parasta saan Joelin tänne mun kans viettään vikaa lomaviikkoa! Tiedossa on kestosideopetusta tyttökerholle (Joel on tosi innoissaan 🙂 ), Maasai Mara -safari ja muutama päivä Nairobin humussa. Pari viime viikkoa olen ollut Jaramogi Oginga Odinga Teaching & …

Viikko 8 – leikkaussali

24.04.2015, Jullu

Tämän viikon oon palloillut County Hospitalin leikkaussalissa. Vähän avuton ja hyödytön olo ollut, koska en ole paljoakaan päässyt tekemään. Salissa on ollut kerralla useita henkilöitä (tämän viikon jälkeen ihmettelen vain, että mikä se puhuttu pula on lääkäreistä ja hoitajista), ja tänään laskinkin, että keisarinleikkauksen aikana salissa oli yhtä aikaa viisitoista ihmistä – 3 oikeaa lääkäriä, …

Kakamega

19.04.2015, Jullu

Lauantaina käytiin tsekkaamassa Kakamegan sademetsä. Pyydettiin paikalliselta matkaoppaalta tarjous, johon kuului kyyti metsään Kisumusta ja takaisin sekä opastus paikan päällä. Matkaa metsään ei ollut kuin vajaa 40 km, mutta silti ajettiin sinne pitkälti toista tuntia. Ensivaikutelma metsästä ei ollut kovinkaan kummoinen. Nähtiin Ugandassa jo sademetsää, joten kummempaa yllätystä ei metsä tarjonnut. Paikan päällä nähtiin apinoita, …

Sisätauteja Kenialaiseen tapaan

19.04.2015, Jullu

Huhhuh mikä viikko taas ollut! Helpompaa on kuitenkin ollut kuin viime viikolla, koska sitä näköjään taitaa tottua kaikenlaiseen. Tällä viikolla olen ollut County Hospitalin medical wardilla, mitä ehkä voisi kuvailla kenialaiseksi vastineeksi sisätautien osastosta. Osastolla hoidetaan kaikkea psykoosista, diabetekseen ja malariaan. Tai jätetään hoitamatta… Osastolla on ollut tällä viikolla noin 35 potilasta 27:llä vuodepaikalla. Muutama …

County Hospital

10.04.2015, Jullu

Pääsiäisen jälkeen aloitin County Hospitalin kirurgisella vuodeosastolla. Uganda-reissun jälkeen sain hankittua vatsani vikkelälle ja pidin sairaslomaa kotosalla vielä tiistain. Kolme päivää olen nyt viettänyt sairaalamaailmassa ja rehellisesti sanottuna aika pahalta ovat nämä päivät tuntuneet. Keniassa porukka tulee sairaalaan vasta, kun on tosi kyseessä. Ymmärrän sen hyvin, koska en itsekään lähtisi sairaalaan ihan pikkuvaivasta. En voi …

Uganda

Reissu Ugandaan

04.04.2015, Jullu

Meillä alkoi aikaistettu loma viime viikon perjantaina. Oltiin tehty muutamana lauantaina töitä, joten päätettiin tyttöjen kanssa pitää perjantaikin ansaitusti lomaa 🙂 Olimme varanneet paikallisen matkaoppaan kautta reissun Ugandaaan, jossa tarkoitus oli vierailla Queen Elizabethin kansallispuistossa ja Bwindissä katsomassa harvinaisia vuoristogorilloja. Tiedossa oli siis istumista autossa monta sataa kilometriä. Toivottiin, että nähdään paljon safarieläimiä ja kaiken …

Terveyskeskus

19.03.2015, Jullu

Maanantaina alkoi työharjoittelu terveyskeskuksessa. Neljän päivän jälkeen takana varmaa yli 100 piikin iskeminen niin lihakseen kuin suoneenkin. Hinnasto löytyy seinältä. Ja viereiseltä seinältä kortsuautomaatti, josta en oo vielä saanut napattua kuvaa 🙂 Suonen sisäinen lääkitys toteutetaan bolluksena suoraan neulalla suoneen. Aikamoista oli etsiä suonia tästä mustasta ihosta. Lekuriharjoittelun jäljiltä oli suhteellisen varma olo omista kanylointitaidoista …

Toinen harjoitteluviikko

13.03.2015, Jullu

Toinen viikko Blue Crossilla oli rankempi kuin ensimmäinen. Viikko oli rakenteeltaan hyvin samanlainen, mutta tällä viikolla koin ohjelman hyödyttömyyden. Ensimmäisellä viikolla olin äimistynyt siitä, että tällaista toimintaa edes järjestetään Kisumussa. Tällä viikolla iski epätoivo siitä, että näitä lapsia on aivan liikaa eikä kaikkia voida millään auttaa. Kisumussa on kuitenkin viimeisimpien tietojen mukaan 900 katulasta. Täällä …

Yöpartio

11.03.2015, Jullu

Ei hittolainen – me käytiin eilen illalla viemässä katulapsille leipää ja maitoa. Ohjaajani Steve Blue Crossilta järjesti meille tämän mahdollisuuden. Oli kyllä hienoa päästä näkemään tämäkin puoli Kisumusta. Blue Cross tekee tällaista iltapartiointia pari kertaa kuussa. Me suuntasimme askeleemme kohti keskustan supermarkettia, jonka luona pojat kuulemma nukkuvat. Sieltähän heitä löytyi toistakymmentä. En voinut kuin vain …

Kokkailua paikallisittain

07.03.2015, Jullu

Tänään menimme Blue Crossille jo aamulla. Paikan keittäjä – sanotaan maman, koska kukaan meistä ei muista hänen nimeään, eikä kukaan enää kehtaa kysyäkään – lupasi auttaa meitä kokkaamaan lounasta. Pyysimme häneltä eilen kauppalistan ja kiiruhdimme aamulla sovittuun aikaan paikalle. Emme muistaneet, että olemme nyt Afrikassa! Odottelimme puolitoista tuntia mamania kotiin. Pojilta kuulimme, että hän oli …

Vitsi mikä päivä!

04.03.2015, Jullu

Nyt on takana aivan huikea päivä! Aamulla kävelimme porukalla lasten remandille, joka on lasten vankila/lastenkoti. Poliisi nappaa lapsia kadulta ja vie heidät tänne lasten vankilaan. Tänään oli takoitus jutella lasten kanssa, kuulla heidän tarinansa ja laittaa alulle auttamisprosessi. Jokainen meistä sai yhden tytön/pojan, jonka kanssa jutella. Itse juttelin pojan kanssa, joka oli ilmeisesti kävellyt Nairobista …

Blue Cross

02.03.2015, Jullu

Tässäpä ote oppimispäiväkirjastani teidän kaikkien luettavaksi 🙂 2.3. Maanantai Blue Cross Ensimmäinen harjoittelupäivä takana. Kävimme viime viikolla tutustumassa Blue Crossiin ja tänään aloitimme koko ryhmän voimin harjoittelun. Tänään tutustuimme, jakauduimme pienempiin ryhmiin ja suunnittelimme tulevan viikon sekä söimme lounasta yhdessä. Blue Cross on organisaatio, joka jalkautuu Kisumun kaduille ja etsii katulapsia, jotka ovat riippuvaisia alkoholista/liimasta/huumeista …

Kisumu <3

01.03.2015, Jullu

Huomenta! Tässä kuvia eiliseltä. Aamulla lähdettiin koko konkkaronkan voimin hippokierrokselle. Paikallinen opas kävelytti meidät keskustasta rantaan, jossa kipusimme tällaiseen veneeseen. Mahduimme hyvin ja tilaakin vielä jäi! Tällä kertaa emme ottaneet matkalta kuitenkaan enempää porukkaa kyytiin. Meille oli luvattu 600 shillingillä eli kuudella eurolla per nenä kahden tunnin veneajelu. Ja todellakin saimme vastinetta rahoillemme! Opas kertoi …

Kuvia tältä päivältä

27.02.2015, Jullu

Tässäpä päivä kuvina – huomenna vois yrittää tarinoidakin 🙂 Kuinka paljon mahtuu pieneen Hiaceen… Tähän autoon mahtui 19 aikuista ja matkalta otettiin kyytiin vielä yksi mies. Eli yhteensä 20 aikuista kyydissä 🙂 Oli hieman ahdasta… Maaseudulta asutusta pikkubussin kyydistä. Käytiin tänään tutustumassa ensimmäiseen harkkapaikkaan. Kyseessä kuntoutuskeskus 9-15 vuotiaile pojille, jotka ovat huume-/alkoholiriippuvaisia. Heitä yritetään saada …